«ماژلان» زندگي‌‌نامه فرناون دما‌گاليئيس


«ماژلان» زندگي‌‌نامه فرناون دما‌گاليئيس


«ماژلان» زندگي‌‌نامه فرناون دما‌گاليئيس مشهور به فرديناند ماژلان، دريانورد پرتغالي است كه در قرن پانزده و شانزده ميلادي مي‌زيست.

ماژلان، نوشته سيمور‌ گيتس‌پاند است. او داستان خود را از نخستين سفر ماژلان آغاز مي‌كند.


در اين سفر ماژلان در لنگرگاه ليسبون با ناوگان بزرگ درياسالار آلمئيدا، متشكل از بيست‌ و ‌دو كشتي، به سمت شرق روانه مي‌شود. او در اين سفر يكي از افرادي بود كه كارشان كشيدن طناب‌هاي بادبان و شستن كشتي بود و در روز، وظيفه جنگيدن را بر عهده داشت.


او با مقام نجيب‌زادگي كه داشت، توانسته ‌بود به دربار پادشاه راه يابد. در آن‌جا دريانوردي و رياضيات آموخته ‌بود و در تيراندازي و شمشيرزني نيز مهارت يافته بود.


براي آنان كه خواهان سفر به سرزمين‌هاي بيگانه بودند، شرط برگزيده ‌شدن آن بود كه بتوانند از خود دفاع كنند. مي‌دانست كه بهره گرفتن از كتاب‌ها براي حرفه او امري ضروري به شمار مي‌رود، به‌همين دليل هيچ‌گاه از مطالعه باز نمي‌ايستاد.


ماژلان در اين سفر شش سال از وطن و خانواده خود دور مانده ‌بود. در اين سال‌‌ها تنها دوستي فرانسيسكو سرانو، پسرعمويش، به او دل ‌گرمي مي‌داد.


در دوران ماژلان، ليسبون، به سبب بازرگاني پردامنه خود با شرق، نخستين پايتخت بازرگاني جهان شده ‌بود. ماژلان در اين زمان در انديشه مشاركت در پيشرفت اين موفقيت بازرگاني، بود.


وي پس از سفرها و ازخودگذشتگي‌هاي بسياري كه از خود نشان داد به مقام فرمانده ناوگان سلطنتي اسپانيا و درياسالار ناوگان جزاير ادويه، منصوب شد.


وي بزرگ‌ترين سفر خود‌ را در سال 1519 آغاز كرد. به دستور پادشاه اسپانيا آنتونيو پيگافتا، وقايع‌نگار معروف آن دوران، ماژلان را در اين سفر همراهي مي‌كرد.


دريانوردان كشتي‌هاي ماژلان نخستين كساني بودند كه پي بردند اگر ما كره زمين را در جهت خلاف گردش آن دور بزنيم، يك روز از زمان عقب خواهيم‌ ماند.


اين مطلبي بود كه حتي كريستف‌ كلمب هم از آن خبر نداشت.


كشتي‌هاي ماژلان در اين سفر، در ماه نوامبر 1521 به جزاير ادويه رسيده ‌بودند.


ماژلان نخست جزيره مالايا را در جنوب ‌شرقي آسيا كشف كرد و اين اكتشافات را تا پايان زندگي ادامه داد. ناوگان او راه جديدي را به‌ سوي چين و جزاير ادويه گشود و درياي آرام را كشف كرد.


سرزمين‌هاي تازه كشف‌ شده ضميمه حكومت اسپانيا شد و مسيحيت در اين سرزمين‌ها رواج يافت.



آخرین نظرات ثبت شده برای این مطلب را در زیر می بینید:

برای دیدن نظرات بیشتر این پست روی شماره صفحه مورد نظر در زیر کلیک کنید:

بخش نظرات برای پاسخ به سوالات و یا اظهار نظرات و حمایت های شما در مورد مطلب جاری است.
پس به همین دلیل ازتون ممنون میشیم که سوالات غیرمرتبط با این مطلب را در انجمن های سایت مطرح کنید . در بخش نظرات فقط سوالات مرتبط با مطلب پاسخ داده خواهد شد .

شما نیز نظری برای این مطلب ارسال نمایید:


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: